Page 3 - ผลงานนำเสนอเวที Pulinet
P. 3
ABSTRACT
This research studied and compared between the expected services and the
services that students actually received from Khunying Long Attakraweesoonthorn Learning
Resources Center in 5 aspects: 1) service 2) library staff 3) information resources 4) access to
information resources 5) location and environment by using only a survey research for collecting
data from the sample group. The research population was undergraduate students of Prince of
Songkla University, Hat Yai Campus, 162 people. The data was collected in 2018. A questionnaire
was used in this research and the statistics used for data analysis were mean (x) and standard
deviation (S.D.).
The results of this research revealed that undergraduate students had an average
of the actual services received by Khunying Long Attakraweesoonthorn Learning Resources Center
was high (x = 3.98, S.D. = 1.0), and the expectation of the service quality was high (x = 4.30, SD =
0.99) and when summarizing each aspect individually, found that the undergraduate students had
LRC
a higher average level of expectation than the level of service actually received in all aspects of
research.
The results of this research will be useful for both service users and library staff
because it will affect the service quality better and respond to service users in every aspect, build
trust and a good image for libraries in future operations.
Keyword: Expectation, Service quality, Information services
บทนํา
คุณภาพการบริการถือเปนหัวใจสําคัญในการขบเคลื่อนงานบริการสารสนเทศของสํานัก
ั
ั
ทรัพยากรการเรียนรูคุณหญิงหลง อรรถกระวีสุนทร เพราะจะสรางความเชื่อมั่นแกผูใชบริการ ทางสํานกฯ ไดมีการ
ั
ื่
ั
พฒนารูปแบบการใหบริการเพอใหสอดคลองกบความตองการของผูใชบริการและเทคโนโลยีที่เปลี่ยนแปลงไป
ตลอดเวลา การมุงเนนและใหความสําคัญกับการยกระดับคุณภาพการบริการจะสรางความเชอมั่นใหกบกลุม
ื่
ั
ผูใชบริการเดิมและเพิ่มเติมสูกลุมผูใชบริการใหมจึงมีความจําเปนอยางยิ่ง หากผูใหบริการสามารถใหบริการไดตรง
ตามความตองการหรือเกนความคาดหวังที่ผูรับบริการตั้งไว ยอมสงผลตอความพึงพอใจและความจงรักภักดี ตอ
ิ
ิ่
องคกร นําไปสูการแนะนํา บอกตอกบผูที่สนใจกอใหเกิด รายไดที่เพมมากขึ้น (มุกดาฉาย แสนเมือง และ ชลธิศ
ั
ดาราวงษ, 2560)
สํานกทรัพยากรการเรียนรูคุณหญิงหลง อรรถกระวีสุนทร เปนศูนยกลางการใหบริการ
ั
ื่
ั
สารสนเทศ ทุกรูปแบบ เพอสนับสนุนการเรียน การสอนและการวิจยของมหาวิทยาลัย โดยใชเทคโนโลยีที่ทันสมัย
เชื่อมโยงเปนเครือขายและจัดสถานที่ สภาพแวดลอม และโครงสรางพนฐานที่เอื้อตอการใหบริการสารสนเทศ
ื้
ิ
ึ
ในการดําเนนงานของสํานักฯ นั้น โดยในป 2563 มีการสํารวจความพงพอใจของผูใชบริการตอการใชบริการของ
สํานักฯ ใน 5 ดาน คือ 1) ดานทรัพยากรหองสมุด 2) ดานบริการ/กระบวนการตาง ๆ ของหองสมุด 3) ดานบุคลากร